Nå er flåtten her!

Det er vår, og både mennesker, hunder og katter trekker ut i naturen. Det samme gjør flåtten. Flått oppholder seg i gress, kratt, lyng og busker hvor den venter på at det kommer forbi et vertsdyr den kan sette seg på. Både hunder og katter er fine vertsdyr for en sulten flått.

En flått som har bitt seg fast, fjernes ved hjelp av en flåttpinsett, som du kan få kjøpt i butikken hos oss. Bittsåret bør deretter renses med pyrisept eller klorhexidin. Ofte kan det oppstå en liten kul og rødhet på bittstedet. Sitter noe av flåtten igjen er ikke dette farlig, det innebærer vanligvis ikke noen økt risiko for sykdom med tanke på flåttbårne infeksjoner.

Det hender at flått som ikke har bitt seg fast kommer inn i huset med kjæledyrene våre. De kan dermed flytte seg over til oss mennesker via møbler og sengetøy. Ved å ta forholdsregler som å ikke sove i samme seng som kjæledyrene om sommeren, kan man unngå dette.

Hunder og katter kan bli syke av flåttbårne sykdommer. Derfor bør de undersøkes for flått jevnlig, og eventuelle flått bør fjernes så fort som mulig. Smitten overføres etter 24–48 timer så flåtten bør fjernes før det. Risikoen for smitte er svært liten, men det kan være ganske alvorlig hvis det skjer.

Sykdommer som kan spres via flått er borreliose, anaplasmose og TBE (Tick-Borne Encephalitis).

• Borreliose på hund har vist seg å være ganske symptomfritt.
  • Anaplasmose kan gi sløvhet, nedsatt appetitt, feber, smerter, stivhet og iblant halting som kommer og går.
  • TBE er sjelden, men kan gi ustøhet, smerte fra nakken og nedsatt bevissthet, kramper, lammelse og endret atferd.

Det finnes forskjellige slags preparater som holder flåtten unna kjæledyrene våre. De som er bevist fungerende er alle reseptbelagte. Det finnes både dråper, tabletter og halsbånd på markedet. Noen av de er repellerende mens andre dreper flåtten etter den har sittet en stund. Ta kontakt, så finner vi løsningen som passer deg.

Kontakt oss umiddelbart hvis hunden får nedsatt allmenntilstand, feber, er uvanlig trøtt, ustø eller om det er tegn til ledd- eller muskelsmerter. Da er det viktig å fortelle veterinæren at hunden har hatt et flåttbitt.

God flåttfri vår og sommer!

Ring oss på tlf. 62 81 18 00 for timebestilling.