Urinproblemer på katt (FLUTD og FIC)

FLUTD er en samlebetegnelse på sykdom i de nedre urinveiene hos katt, altså urinblæren og urinrøret.

Vanlige symptomer på FLUTD er:

• Problemer med å tisse (stranguri).
  • Blod i urinen (hematuri).
  • Tisse på uvanlige steder.
  • Urinstopp.
  • Overdreven vasking av urinåpning.

Disse symptomene kan være forårsaket av ulike problemer som urinstein, infeksjon, inflammasjon eller blærekreft.

Ta kontakt med oss på telefon 62 81 18 00 hvis katten din har noen av disse symptomene!

Her på Glåmdal Dyreklinikk får vi ofte inn unge katter med urinproblemer. Det vanligste problemet er at katten har begynt å tisse på unormale steder eller eier ser blod i urinen. Som regel kommer dette av tilstanden som kalles FIC – feline idiopatic cystitis. Dette er en tilstand som kommer av stress hos katten. Ikke alle katter er utsatt for dette, men det oppstår oftest hos katter som generelt er engstelige eller nervøse.

Utløsende faktorer for FIC kan være:

• Noen flytter inn eller ut av hjemmet (dyr eller mennesker).
  • Bygging i hjemmet eller nabolaget.
  • Værskifte som gjør at katten holder seg inne.
  • Stress blant menneskene (sykdom, krangling, eksamen).
  • Flytting.
  • Nye møbler.
  • Forandring i når menneskene er hjemme.

Det som skjer hos disse individene er at cellene i blæreveggen som skal beskytte blæren mot urinen blir skadet. Dette fører til en inflammasjon (betennelse uten bakterier) som gir smerter og ubehag og man kan ofte se blod i urinen. Dette er episoder som normalt går over av seg selv etter 1–2 uker. Det er ingen kjent behandling som kan gjøre at det går over fortere, men katten trenger smertestillende så lenge det pågår og man må se på hva det er i miljøet som stresser katten. Det finnes ikke en enkelt test som kan påvise FIC, men man må utelukke andre årsaker til symptomene som urinstein eller infeksjon.

Urinstopp kan oppstå hos hannkatter. Dette er akutt, og du må raskt ta kontakt med veterinær om du ser at katten din prøver å tisse uten at det kommer noe ut. Det kan se ut som katten prøver å bæsje. Klumper av celler eller en urinstein kan sette seg fast i urinrøret på vei ut og skape en blokkering. Når katten ikke får tisse, blir blæren stor og de får ikke skilt ut avfallsstoffene som normalt. Dette kan føre til en forgiftning eller at blæren i verste fall sprekker. Det er viktig at veterinæren får løsnet blokkeringen og lagt inn et urinkateter. Det bør tas blodprøver og ofte må katten legges inn.

Om du mistenker at katten din har urinproblemer, ring Glåmdal Dyreklinikk på 62 81 18 00 for timebestilling, eller send en timeforespørsel her.